• banner1
  • banner2
  • banner3
  • banner4

Onze leerkrachten

Onze leerkrachten zijn speciaal getraind op het gebied van omgaan met en onderwijs geven aan cognitief getalenteerde leerlingen in het basisonderwijs en zij hebben plm. zevenmaal per jaar een intervisie- en netwerkoverleg met de elkaar. Hiernaast worden zij begeleid door inhoudelijk specialisten van het ABC en krijgen zij met regelmaat scholing door externe deskundigen. Momenteel zijn er twee leerkrachten actief in Zeist. De groepen worden begeleid door Nicole Vonhögen en José de Jong.

Hieronder vindt u een korte kennismaking.

 

José de Jong

"Kun je een stukje schrijven over wie je bent en wat je hebt gedaan?" Een door mij zeer gevreesde vraag, want of het wordt een boekwerk waar niemand blij van wordt, of het dekt bij lange na niet de lading. Maar goed. "Natuurlijk, komt in orde":

Ik hou van rust, maar als er niets gebeurt is het al snel saai. Ik hou van schrijven en lezen, maar kan niet stilzitten. Ik vang alles op wat er om me heen gebeurt, maar kan volledig verdwijnen in mijn werk. Ik ben heel analytisch, maar een totale chaoot als ik niet talloze hulpmiddelen toepas. Ik hou van doorwerken en niet zeuren, maar heb eindeloos geduld voor handwerken en kinderen. Ik moet de grote lijn weten, maar kan de stapjes zo klein maken als nodig is om het einddoel te bereiken. Ik kan niets met autoriteit vanwege een functie, maar ga door het vuur voor autoriteit op basis van capaciteiten.

Mijn werkervaring? Twaalf jaar research technician in diverse ziekenhuizen, 5 jaar remedial teacher/leerkracht en 8 jaar intern begeleider op diverse scholen. 

Mijn opleidingen? Naast cursussen op allerlei gebied de "grote" opleidingen HLO-moleculaire biologie, Remedial Teacher, verkorte PABO en Talentbegeleider bij Novilo. 

Mijn visie op onderwijs? Ambitieuze doelen stellen maar wel aansluiten bij wat kinderen nodig hebben. Kinderen handvatten geven om met hun talenten en beperkingen om te gaan, ze leren doorzetten zodat ze hun dromen kunnen gaan verwezenlijken. Kinderen leren dat fouten maken moet, dat vragen altijd mag en dat iets doen beter is dan niets doen. 

En hoe ik dit alles vorm geef op de DWS? Vanuit de veiligheid van een goede relatie bied ik ze steeds een nieuwe uitdaging aan. Deze kinderen, die zo vaak horen of ervaren dat ze zich moeten aanpassen, wil ik leren dat ze een keuze hebben wanneer ze zich wel en niet aanpassen, dat consequenties horen bij keuzes maken, dat leren geweldig is en iets kunnen nadat het eerst onmogelijk leek nog meer, dat ze misschien niet altijd de beste kunnen zijn, maar wel altijd beter kunnen worden, dat goed genoeg ook een resultaat is, dat ...

Nou ja, zo ontstaat dat boekwerk dus...

 

Nicole Vonhögen

Mirjam van der Weijden